Porsche 959: Tehnološko remek-delo pronađeno u Cirihu

  • Roshu
  • 2024-09-27 11:00
  • 1
  • 0

Porsche 959: Tehnološko remek-delo pronađeno u Cirihu

Na podzemnom parkingu u Cirihu napravljeno je izvanredno otkriće: jedan od samo 292 srebrna Porschea 959. Ovo vozilo, pionir svog vremena, bilo je prepuno revolucionarne tehnologije koja je redefinisala standarde automobilskog inženjeringa. Sa karakteristikama kao što su aktivno vešanje i sekvencijalni motor sa dva turbo punjača, 959 je bio sposoban da dostigne maksimalnu brzinu od skoro 320 km/h – impresivno za svoju eru, davne 1986. Ovo je priča o istinskoj automobilskoj legendi.

Pogled u budućnost

Sredinom 1980-ih, Porsche 959 je debitovao kao automobil za koji se činilo da dolazi iz budućnosti. Zaista, na mnogo načina jeste. 959 sa dvostrukim turbo punjačem je pozdravljen kao čudo tehnološkog napretka kada je lansiran 1986. Bio je katalizator za Porscheovu odluku da sve buduće sportske automobile sa turbo punjenjem opremi pogonom na sve točkove – strategiju koju su mnogi proizvođači superautomobila od tada usvojili. 959 je bio izlog tehnologije koja menja igru i ostaje jedan od najvećih klasičnih Porsche superautomobila i inženjersko remek-delo čak i danas.

Poreklo i inovacije

Priča o 959 počela je nekoliko godina ranije, kada je Porsche istraživao kako da poboljša platformu 911, posebno njen jedinstveni dizajn zadnjeg motora. Kompanija je imala za cilj da razvije automobil sa pogonom na sva četiri točka za reli trke Grupe B, što je dovelo do stvaranja 959. Kada je lansiran, imao je najveću brzinu od 317 km/h, što ga čini najbržim serijskim automobilom u sveta u to vreme.

Nasleđe motosporta

Veran Porscheovom nasleđu izvrsnosti u motosportu, 959 je pokretao izuzetan motor. Njegov sekvencijalni twin-turbo, ravno šest, 2849cc motor je izveden iz uspešnih 956 i 962 trkačkih motora. Ovi sekvencijalni turbo motori su se bavili problemima isporuke snage koji su mučili ranije turbo motore. Čak i danas, više od 35 godina nakon svog debija, 959 ima skoro 320 km/h maksimalnu brzinu i vreme od 0-100 km/h od samo 3,7 sekundi i dalje impresionira, nadmašujući mnoge moderne superautomobile sa svojim motorom od 450 KS.

Napredne funkcije

Tehnologija 959 je prevazišla golu snagu. Njegov sistem pogona na sva četiri točka može da usmeri do 80% snage na zadnje točkove, pružajući izuzetno prianjanje. Automatsko podešavanje visine vožnje poboljšalo je aerodinamiku, dok su felne od legure magnezijuma imale ugrađeni sistem za praćenje pritiska u gumama – karakteristika koja je daleko ispred svog vremena. Sekvencijalni turbo punjači su takođe pomogli da se eliminiše turbo zaostajanje, uobičajen problem sa ranijim turbo motorima.

Legenda u vlasništvu

Kada je Porsche počeo da isporučuje 959 1987. godine, svaki automobil je koštao 185.000 evra. Danas je pronalazak pristojnog primerka za prodaju retkost, a cene mogu biti i četiri puta veće od prvobitne cene. Među poznatim vlasnicima su bili Bil Gejts, komičar Džeri Sajnfeld i teniska legenda Martina Navratilova, koja se rado seća da je vozila 959 pri skoro 320 km/h.

Vrhunac savršenstva

Automobilski pisci su često ostajali bez reči zbog performansi 959. Recenzija časopisa Car and Driver iz 1987. godine opisala je 959 kao „savršen“, termin koji se retko koristi za bilo koji automobil. Časopis je pohvalio njegove performanse trkačkog automobila u kombinaciji sa udobnošću luksuzne limuzine, čineći ga veštim u svemu, od putovanja u špicu do planinskih prevoja, pa čak i pretrčavanja lakih aviona. 959 je takođe bio prvi serijski automobil na svetu koji je imao aktivno vešanje.

Ukupno su izgrađena 292 vozila 959 za puteve, za koje se veruje da je većina još uvek očuvana u netaknutom stanju. 959 je postavio standard za sportske automobile pri svom lansiranju, i nastavlja da nudi iskustvo vožnje bez premca, zadržavajući svoj status legendarnog vozila.

Porsche 959: Tehnološko remek-delo pronađeno u CirihuKliknite na sliku za još od ovog spota!

Komentari na ovaj članak